Jedynym systemem wymiany linków stałych, który w ostatnich latach w dalszym ciągu był rozwijany jest Statlink. Czy linki z niego mają jeszcze jakikolwiek wpływ na pozycje strony w Google? Przeprowadzimy prosty test. Jedna z domen jest linkowana z tego systemu od kilku lat. Do strony prowadzi 170 linków, które dzisiaj zostaną usunięte. Znajduje się na niej kilkadziesiąt tekstów, a podstrony pozycjonowane były na frazy będące nazwą produktów z kategorii odchudzanie. Poniżej pozycje z systemu Webpozycja na koniec kwietnia/początek maja.
Teoretycznie usunięcie linków powinno spowodować obniżenie pozycji. Czy tak się stanie? Oto kolejny odczyt pozycji – z 2 czerwca 2019 roku. Jak widać, pozycje się… poprawiły 😉
Minął kolejny miesiąc – sprawdzenie pozycji z 3 lipca 2019 roku. Widać już znaczne spadki, ale trudno mówić tutaj o drastycznym obniżeniu pozycji. W stosunku do wyników początkowych zmiana jest niewielka.
Z kolejnym sprawdzeniem poczekaliśmy do 16 sierpnia. Zestawienie pozycji wygląda następująco:
Wnioski? Usunięcie 170 linków prowadzących do domeny nie miało żadnego szczególnego wpływu na pozycję. Spróbujmy zatem podejść do tego z drugiej strony. Do istniejącej domeny, która ma już pewną widoczność kierujemy 150 linków. Są to linki brandowe, które linkują do istniejącego od dłuższego czasu artykułu. Sprawdzamy pozycje na frazy, które znajdują się w H1 i H2 – nikt ich nie pozycjonuje. Tak wyglądało to w styczniu:
Tak w lutym:
A tak w marcu:
Wnioski? Dodanie linków z systemu nie przyniosło przez 2 miesiące pozytywnych efektów. Czy zatem linki z SWL nie mają już żadnego zastosowania? Mają, ale o tym napiszę przy okazji kolejnego artykułu.
W branży SEO od 2004 roku. Od 2008 roku prowadzę agencję Sofista, w której odpowiadam za realizację działań marketingowych dla klientów i własnych serwisów. Wolny czas poświęcam na podróże i piłkę nożną.