Jak zwiększyć CTR w Google?

Dążysz do jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google na frazy, które najlepiej opisują Twój biznes? To zdecydowanie słuszny kierunek, ale pamiętaj, że w dużej mierze od Ciebie zależy, jaki będziesz pozyskiwać ruch, zajmując dane miejsce w SERP-ach. Poprzez podjęcie odpowiednich kroków możesz spowodować, że te rezultaty będą lepsze, a może nawet będziesz mieć więcej kliknięć od konkurencji, która zajmuje wyższe pozycje. Sprawdź, jak zwiększyć CTR w Google.

Ile powinien wynosić CTR w Google?

Skrót CTR pochodzi od angielskiego click-through-rate, a jest to współczynnik klikalności. Jak go rozumieć? Załóżmy, że Twoja strona wyświetli się w wynikach wyszukiwania 100 razy, z czego kliknie ją 30 osób. To oznacza, że CTR wynosi 30 proc. Wynik Twoich serwisów możesz bardzo łatwo sprawdzić dzięki Google Search Console. Zaloguj się do GSC i sprawdź zawartość zakładki Skuteczność. Tam możesz zaznaczyć m.in. opcję Średni CTR.

Rysunek . https://search.google.com

Wtedy przy najczęstszych zapytaniach pojawi się nowa kolumna – CTR. Możesz sprawdzić, ile wynosi ten wskaźnik dla poszczególnych fraz. Z pewnością zauważysz takie przypadki, w których witryna zajmuje tę samą pozycję na różne frazy, ale współczynnik klikalności zdecydowanie się różni. Z czego to wynika?

Rysunek . https://search.google.com/

Przyczyny są różne. Konkurencja mogła lepiej zoptymalizować swoją stronę albo dla danej frazy wyświetlają się np. trzypak wizytówek z Google Maps, Direct Answer, filmy, zdjęcia i inne elementy. To one mogą powodować, że wynik jest gorszy. Jaka jest natomiast średnia?

Rysunek . https://backlinko.com/hub/seo/visibility

Jak widzisz, średnio strona, która zajmuje pierwszą pozycję na dane zapytanie, osiąga CTR wynoszący blisko 32 proc., zatem klika ją mniej więcej co trzeci użytkownik. Możliwe, że w danych z GSC znajdziesz takie zapytania, w przypadku których Twój wynik jest zdecydowanie lepszy, ale i takie, gdzie jest on o wiele gorszy. W prawie każdym przypadku możesz coś zmienić. Sprawdź, jakimi krokami jesteś w stanie poprawić CTR. Co istotne – jesteś w stanie osiągnąć lepszy wynik bez konieczności inwestowania pieniędzy – najczęściej wystarczy, że poświęcisz trochę czasu na modyfikacje.

Skorzystaj z emoji

Być może spotkałeś się w wynikach Google z kolorowymi ikonkami w formie uśmiechniętej minki, serca, piłki, pizza i innymi. To emoji, czyli piktogramy. Dzięki nim wynik w SERP może wyglądać tak, jak na screenie. Piktogramy możesz zastosować w title strony, w description, w treści witryny, a nawet w adresie URL. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić – nawet jedna ikonka powinna zwracać uwagę użytkownika. Uwaga: dodanie emoji nie daje gwarancji, że Google wyświetli ją w wynikach wyszukiwania. To algorytm ocenia, czy w danym przypadku zastosowanie piktogramów jest uzasadnione.

Tylko pytanie – które emoji wybrać spośród setek dostępnych? Na poniższym screenie widzisz, które piktogramy są najpopularniejsze, a także to, które mogą poprawić zaangażowanie użytkowników i CTR. Oczywiście najlepszym krokiem jest testowanie – sprawdź, jaki zestaw ikon przynosi Ci najlepsze rezultaty. Analizuj je w Google Search Console.

Rysunek . https://medium.com/@optimistics/why-you-need-to-use-emojis-in-your-seo-strategy-e0c8dc4bd499

Dane strukturalne

W Google znajdziesz również wyniki wyszukiwania wzbogacone o takie elementy, jak cena produktu, gwiazdki, stan magazynowy, średnia opinia i inne. Pojawiły się one dzięki temu, że właściciel strony opisał je za pomocą danych strukturalnych. To znaczy, że użył odpowiednich znaczników, dzięki którym algorytm Google wie, że ten element stanowi nazwę marki, kolejny określa stan magazynowy, a jeszcze inny wskazuje na cenę produktu. Efekt może wyglądać tak, jak poniżej.

Jak go uzyskać? Możesz skorzystać z tego generatora. Innym sposobem jest użycie wielu wtyczek, które dają możliwość dodania danych strukturalnych, np. All In One Schema Rich Snippets do systemu WordPress. Odpowiednie pluginy znajdziesz do wszystkich popularnych CMS-ów. Jeśli skorzystasz z tego rozwiązania, to wtedy w GSC zobaczysz o nich informacje w menu Ulepszenia. Stamtąd dowiesz się również, jeśli popełniłeś jakiś błąd, wdrażając dane strukturalne.

Ciekawy efekt możesz uzyskać, dając internautom możliwość oceniania artykułów. Na przykład wpisując nazwy przeróżnych zabytków, zauważysz, że Google po prawej stronie wyników wyświetli Graf Wiedzy, a w nim odnośnik do opinii z internetu. Jeśli użytkownik zapozna się z tymi danymi, to bardzo prawdopodobne, że kliknie odnośnik, który się tam znajdzie. Na poniższym screenie pojawił się odnośnik do https://okiemturysty.pl/.

Dodaj FAQPage

Jednym z efektów, które możesz uzyskać dzięki zastosowaniu danych strukturalnych, jest pojawienie się w wynikach wyszukiwania pod Twoją stroną pytań wraz z odpowiedziami. Efekt w tym przypadku wygląda inaczej niż dzięki użyciu innych danych strukturalnych, stąd temu rozwiązaniu poświęcę więcej miejsca. Zerknij na poniższy screen – taki rezultat zwraca uwagę, ale też rodzi niebezpieczeństwo. Jeśli internauta znajdzie od razu w wynikach wyszukiwania odpowiedź na swoje zapytanie, to wtedy może nie kliknąć Twojej strony. Przemyśl zatem pytania, na które udzielisz odpowiedzi. Jak umieścić FAQPage na stronie?

Skorzystaj z tego narzędzia. Wystarczy, że będziesz dodawać kolejne pytania, a po prawej stronie będzie się generować kod do wstawienia na Twoją stronę. Następnie umieść go w sekcji <head> strony. FAQ dodasz również za pomocą wtyczki Yoast, Rank Math i wielu innych. Jeśli skorzystasz z pluginów, to nie będziesz musiał edytować kodu na stronie – musisz tylko utworzyć pytania oraz odpowiedzi, a następnie je zapisać dla danego artykułu.

Jeśli Google wyświetli FAQ, to sprawdź, czy aby na pewno przełożyło się to na wyższy CTR.

Dodaj menu do artykułów

Kolejnym sposobem na to, by wynik wyszukiwania z Twojej strony rzucał się w oczy, jest spowodowanie, że pojawią się pod nim dodatkowe odnośniki – do wskazanych fragmentów w artykule. Jak osiągnąć taki efekt?

Wystarczy, że utworzysz w artykule menu, w którym odeślesz użytkownika np. do poszczególnych nagłówków – tak robi się najczęściej. Wtedy każdemu takiemu nagłówkowi musisz dodać parametr id i następnie w utworzonym spisie treści umieścić link prowadzący do danego elementu.

Na przykład nagłówek po dodaniu parametru id będzie wyglądać zamiast <h2>Jakiś nagłówek</h2> następująco: <h2 id=”jakis-naglowek”>Jakiś nagłówek</h2>. W kolejnym kroku w spisie treści umieść odnośnik do tego id poprzedzony znakiem #. Kod będzie wówczas następujący:

<a href=”#jakis-naglowek”>Jakiś nagłówek</a>

Co ciekawe, w Google Search Console możesz sprawdzić, czy internauci klikają w te odnośniki w wynikach wyszukiwania. W zakładce Skuteczność kliknij Nowa i wybierz Strona. Dodaj adres, dla którego Google wyświetla w SERP-ach takie odnośniki.

Wtedy zobaczysz, które kotwice były najczęściej klikane. Oczywiście nie musisz grzebać w kodzie, aby uzyskać takie menu dla artykułu. Możesz skorzystać np. z wtyczki do systemu WordPress o nazwie Table of Contents. Jeśli ją odpowiednio skonfigurujesz, to może automatycznie generować spis treści dla wszystkich artykułów na stronie, bazując np. na nagłówkach.

Optymalizuj title

W 2021 roku Google przeprowadziło optymalizację, w wyniku której duża część stron ma wyświetlany inny tytuł SEO niż ten, który jest umieszczony w tagu <title>. Celem tej zmiany miało być lepsze dopasowanie prezentowanego tytułu do zapytań internautów, jednak w praktyce uzyskany efekt często jest daleki od oczekiwanego i wpływa negatywnie na CTR. Warto wprowadzać takie tytuły, aby maksymalizować szanse na ich wyświetlenie przez Google. Aby to osiągnąć:

  • Używaj w miarę krótkich tytułów, tj. takich, które Google może wyświetlić w całości – najlepiej, aby nie zajmowały więcej niż 600 pikseli.
  • Umieść w tytule najważniejsze słowo kluczowe dla danej treści.
  • Nie upychaj w title słów kluczowych, nie powtarzaj ich.
  • Nie stosuj schematycznych opisów, które różnią się pojedynczymi słowami.

Dodawaj zdjęcia we wpisach

Umieszczasz nowy content? Koniecznie wzbogać go o zoptymalizowane zdjęcie. Umieść w nazwie pliku słowo kluczowe oddzielone łącznikami, natomiast w tagu alt umieść najważniejszą frazę, opisując, co znajduje się na grafice. Google może je wyświetlić w różnych miejscach – nie tylko w Google Grafika. Mogą pojawić się także w organicznych wynikach wyszukiwania.

Google może je również umieścić we fragmentach z odpowiedzią.

W każdym przypadku zdjęcie wyświetlone przy danym wyniku wyszukiwania zwraca uwagę internauty i może wpłynąć na zwiększenie CTR.

Optymalizuj i monitoruj wyniki

Po wprowadzeniu zmian koniecznie monitoruj, na jaki wynik się to przełożyło. Pamiętaj, że Google nie wyświetli jednocześnie wszystkich tych elementów. Staraj się nie przesadzać – zastosowanie kilkudziesięciu emoji nie tylko może źle wyglądać, ale także jest mało prawdopodobne, że Google wyświetli je w SERP-ach.