Jak usunąć wizytówkę w Google Maps? Jak usunąć Profil Firmy w Google?

Zakończenie działalności lub zmiana lokalizacji firmy oznacza dla jej właściciela konieczność dopilnowania paru ważnych spraw, takich jak m.in. usunięcie profilu i wizytówki firmy z Google. Obecnie jest to jedno z narzędzi, które umożliwia sprawne zarządzanie informacjami dotyczącymi danej firmy. Przedsiębiorcy chętnie z niego korzystają głównie z tego powodu, że Google to najpopularniejsza wyszukiwarka. Dzięki niej da się dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Co zatem powinien zrobić właściciel firmy, który postanowił usunąć wizytówkę? Oto poradnik, który w tym pomoże.

Usuwanie profilu firmy w Google – kiedy nie warto tego robić?

Jednym z głównych powodów, dla których przedsiębiorcy decydują się usunąć profil firmy z Google, są nieprzychylne oceny wystawione przez internautów. Nie sposób ukryć, że ogólna nota poniżej 4 raczej nie działa zachęcająco na potencjalnych klientów, ale negatywne opinie wcale nie muszą być przesłanką do likwidowania wizytówki Google. Po pierwsze – nic nie stoi na przeszkodzie, aby pojawiły się one też na nowej wizytówce, a po drugie – znacznie lepszym rozwiązaniem jest reagowanie na komentarze użytkowników. Z punktu widzenia wizerunku firmy bardziej kalkuluje się wyjaśniać nieprzyjemne sytuacje. Jeśli natomiast się zdarza, że opinie o firmie nie są zgodne z zasadami Google, trzeba je po prostu zgłosić do usunięcia.

Jeżeli chcesz usunąć dotychczasową wizytówkę Google i stworzyć nową, także nie jest to zalecanym posunięciem, ponieważ może zostać potraktowane jako wprowadzanie w błąd. Użytkownicy będą bowiem widzieć dwie wizytówki, z których jedna będzie oznaczona jako zamknięta, a druga jako nowa. Wizerunek firmy tylko na tym straci.

Przy tej okazji wypada wspomnieć jeszcze o zagadnieniu tzw. czarnego PR-u, który często pojawia się w omawianym kontekście. Nie jest wykluczone, że za negatywne opinie widoczne w wizytówce odpowiada konkurencja. Na nic się jednak zda próba usuwania jej profilu, gdyż Google podda to drobiazgowej weryfikacji i na 100 proc. sprawdzi, czy dana działalność ma rzeczywiście być zamknięta. W takich przypadkach niezmiernie trudno jest usunąć firmę z Google, a co gorsza kroki te mogą obrócić się przeciwko osobie, która je podjęła.

Zmiana siedziby firmy a wizytówka Google Maps

Jeśli prowadzona przez Ciebie działalność zmieniła lokalizacja, to jest to świetna okazja do odświeżenia wizytówki. W Google moja firma powinna być dobrze widoczna i mieć aktualne dane – jako przedsiębiorca zawsze powinieneś o tym pamiętać. Wraz ze zmianą siedziby firma zyskuje niepowtarzalną szansę na zmianę wizytówki w Mapach Google na nową, i to bez łamania regulaminu. Niemniej trzeba wtedy zgłosić starą wizytówkę do zamknięcia, co znacząco zwiększa prawdopodobieństwo, że nie będzie się ona wyświetlać i że trudniej będzie ją namierzyć w wyszukiwarce Google. Oczywiście oprócz tego istnieje inna opcja, a mianowicie edytowanie dotychczasowej wizytówki. Ostateczna decyzja w tym obszarze należy do przedsiębiorcy dbającego o interesy swojej firmy.

Rebranding firmy w Mapach Google – na czym polega?

Niejeden przedsiębiorca postanawia usunąć wizytówkę firmy z Google Maps i założyć nową, ale z podaniem tej samej, co wcześniej, lokalizacji. Robią to w nadziei, że odetną się od negatywnych opinii, ale zwykle zapominają o tym, że Google Maps zachowuje dane. Dlatego też chcąc wykreować świeży i zmieniony wizerunek firmy, rozsądniej jest postawić na rebranding. To nic innego, jak stworzenie od podstaw kompletnie nowej marki – z inną nazwą, stroną internetową i szatą graficzną. Użytkownikom będą się wyświetlać odmienne aniżeli do tej pory informacje na temat Twojej firmy z racji na zmianę brandu. Wiąże się z tym pewna niedogodność – stracisz nie tylko nieprzychylne oceny, ale też i pozytywne komentarze. Z drugiej strony taką szansę można wykorzystać, zabiegając o klientów i ich wyobrażenie o firmie.

Jak usunąć wizytówkę firmy jako zamkniętej na stałe, gdy masz dostęp do panelu Google Maps?

Gdy Twoja firma została zamknięta na stałe, możesz rozpocząć proces usuwania wizytówki Google. Jest to znacznie ułatwione, jeżeli masz konto Google. W tym celu konieczne jest:

  • zalogowanie się do panelu i przejście do biznesowej zakładki,
  • wyświetlenie lokalizacji firmy – to właśnie tutaj w zakładce „informacje” trzeba znaleźć wizytówkę, którą zamierzasz usunąć,
  • oznaczenie firmy jako zamkniętej na stałe, co skutkuje prawie całkowitym usunięciem jej z Google.

Plusem tej opcji jest to, że w każdej chwili da się przywrócić wizytówkę, o ile zdecydujesz się na ponowne uruchomienie biznesu lub się przebranżowisz. Minus jest z kolei taki, że pracownicy Google sprawdzają, czy firma rzeczywiście zakończyła działalność, czy przechodzi zmiany. Niekiedy trwa to naprawdę długo – zdarza się, że aby trwale usunąć wizytówkę, należy poczekać na zakończenie procesu weryfikacji firmy nawet ponad rok. W praktyce jest to dość kłopotliwe, ponieważ wizytówka nadal jest widoczna w Google, ale właściciel firmy traci możliwość zarządzania nią i nie jest w stanie jej zamknąć. Jak zatem widać, planując usunąć wizytówkę z Google, należy przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość.

Kiedy Google poinformuje Cię o zakończeniu sprawdzania firmy, kluczowe jest odzyskanie dostępu do panelu. Odbywa się to poprzez specjalny kod weryfikacyjny, który otrzymasz pocztą na adres Twojej firmy (rzadziej za pośrednictwem SMS-a lub maila). Może się zdarzyć, że z różnych powodów tego kodu nie dostaniesz. Wtedy wyślij do Google tradycyjną pocztą dokumenty potwierdzające własność firmy. Po przejściu procedury weryfikacji własności firmy możesz przystąpić do usuwania wizytówki Google Maps.

Jak usunąć firmę z Google bez dostępu do panelu?

Dostęp do profilu firmy w Google jest sporym udogodnieniem, niemniej i bez niego w rachubę wchodzi usuwanie wizytówki firmy. Jak to wygląda? Otóż każdy ma prawo zgłosić administratorom Google, że dana firma została zamoknięta. Takie informacje są jednakże bardzo trudne do zweryfikowania, dlatego też omawiane rozwiązanie zwykle jest mało skuteczne. Największe szanse na to, żeby bez dostępu do panelu usunąć firmę z Google Maps, są wtedy, gdy nie ma ona wystawionych żadnych opinii oraz nie posiada katalogów, strony docelowej i podanych danych kontaktowych. W innym przypadku szanse zamknięcia firmy w Google są w zasadzie zerowe – tym bardziej jeżeli  nie jesteś właścicielem firmy.

W każdym razie aby zgłosić firmę jako zamkniętą na stałe użytkownik musi:

  • wejść w Mapy Google,
  • wyszukać daną firmę i wybrać jej wizytówkę,
  • po zaznaczeniu opcji „Zaproponuj zmianę”  wybrać najpierw “Miejsce zostało zamknięte na stałe lub nigdy nie istniało”, a następnie „Zamknięte na stałe”.

Usuwanie wizytówki w Google Maps – o tym pamiętaj!

Masz pewność, że profil Twojej firmy w Google przestał działać? Obowiązkowo zadbaj o wykasowanie wizytówki Google z wyników wyszukiwania. Pomocne jest w tym firmowe konto Google. Zostaniesz poinformowany o konsekwencjach likwidacji wizytówki. Nieodzowne będzie też wyrażenie wszelakich zgód i kliknięcie polecenia „usuń konto”. Tym samym profil i wizytówka zostaną przekazane do zamknięcia i zablokowane. Przed podjęciem decyzji o tym, żeby usunąć wizytówkę Google, zastanów się, czy wariant w postaci np. edycji danych adresowych nie okazałby się w konkretnych okolicznościach efektywniejszym rozwiązaniem. Niekiedy zamiast usuwać wizytówkę lepiej na nowo wykreować wizerunek firmy lub zawalczyć o klientów i pozytywne opinie.